Rzecznik Praw Ucznia

 

RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń.
Rzecznik Praw Ucznia  jest osobą ułatwiająca podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

 

W swojej pracy Rzecznik zmierza do tego, aby uczniowie:

 

  • uczyli się szacunku dla dobra wspólnego
  • znali i rozumieli pojęcie „norma, prawo, obowiązek”
  • kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i      rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
  • rozróżniali dobro i zło w sytuacjach życia codziennego i nie byli na nie obojętni
  • byli świadomi swoich praw i obowiązków
  • rozwijali swoja kulturę ii umieli współżyć w społeczności uczniowskiej.

 

Chciałabym, aby szkoła, do której uczęszczają nasi uczniowie była otwarta, ciepła i przyjazna zarówno dla uczniów jak i rodziców.

 

  • By każdy czuł się w niej bezpiecznie
  • By odnalazł w niej swoje miejsce
  • By każdy mógł odnaleźć w niej warunki do swojej realizacji
  • By każdy mógł wracać do niej pamięcią wyłącznie dobrymi wspomnieniami

 

Środki działania Rzecznika:

 

  • Załatwianie indywidualnych skarg
  • Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole
  • Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom)
  • Współpraca z fachowcami (np. lekarzem szkolnym, psychologiem, pedagogiem, prawnikiem)
  • Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym
  • Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
  • Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania
  • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły

 

Szkolny rzecznik może:

 

  • Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie
  • Organizować konfrontacje wyjaśniające
  • Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia
  • Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

 

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
  • skierowanie sprawy do psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
  • w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

 

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami,
  • zasięgnięcie opinii psychologa,
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

 

Obowiązkiem rzecznika jest w szczególności:

 

  1. Znajomość Statutu Szkoły, Kodeksu Ucznia oraz Konwencji Praw Dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
  5. Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  6. Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną

 

O czym uczeń wiedzieć powinien:

 

  • Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  • Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  • Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
  • Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.

 

Pamiętaj!
Nie jesteś sam. Nie zamykaj się ze swoim problemem. Pamiętaj, że jesteś dla mnie bardzo ważny i dołożę wszelkich starań, by rozwiązać Twój problem.

 

MOŻESZ ZE MNĄ POROZMAWIAĆ!