Logowanie
Gościmy
Odwiedza nas 87 gości oraz 0 użytkowników.
Godziny pracy
- Szczegóły
- Kategoria: Pedagog
- Administrator
Drogi Uczniu !!!
możesz zwrócić się do pedagoga szkolnego zawsze wtedy , gdy :
- nie radzisz Sobie z programem nauczania :
- ktoś naruszy Twoje prawa ;
- ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc ;
- nie potrafisz porozumieć się rodzicami ;
- potrzebujesz pomocy i rady ;
- chcesz porozmawiać z kimś życzliwym ;
- chcesz poradzić się , wybierając przyszły zawód ,szkołę ponadgimnazjalną ;
- chcesz po prostu porozmawiać w innej sprawi
Godziny pracy pedagoga szkolnego
w roku szkolnym 2015/2016
Poniedziałek – 8.00 - 13.30
Wtorek – SP w Kiełczewie
Środa – 8.00 - 14.00
Czwartek – 7.45 – 13. 15
Piątek – 8.00 – 12.30
Rola pedagoga szkolnego
- Szczegóły
- Kategoria: Pedagog
- Administrator
ROLA PEDAGOGA SZKOLNEGO
Najważniejszym dokumentem określającym zakres działań pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które mówi, że do zadań pedagoga należy:
1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2. Określanie form i sposobów udzielania uczniom , w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5. Wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
6. Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,
7. Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Podstawowe zadania pedagoga szkolnego obejmują działania takie jak:
- Współpraca z dyrekcją szkoły w zakresie planowania i realizowania programu wychowawczego szkoły oraz innych planów i programów związanych z wychowaniem, profilaktyką społeczną, rozwojem osobowym uczniów, poprawianiem jakości pracy szkoły,
- Współpraca z wychowawcami w dziedzinie wychowania,
- Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
- Rozpoznawanie trudności wychowawczych i dydatktycznych uczniów,
- Współpraca z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne jak również spotkania na wywiadówkach.
- Podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu społecznemu,
- Zapewnienie pomocy materialnej uczniom, którzy tego potrzebują,
- Planowanie i organizowanie akcji profilaktycznych,
- Opieka indywidualna nad uczniami wymagającymi wsparcia,
- Współpraca z placówkami specjalistycznymi prowadzącymi działalność w zakresie pomocy społecznej, pomocy psychologicznej czy terapeutycznej,
- Branie czynnego udziału w szkoleniach, warsztatach, współpraca z innymi pedagogami szkolnymi,
- Koordynowanie pracy w zakresie profilaktyki opiekuńczo – wychowaczej,
- Pomoc w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka, a mianowicie:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami,);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Rzecznik Praw Ucznia
- Szczegóły
- Kategoria: Pedagog
- Pedagog
RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń.
Rzecznik Praw Ucznia jest osobą ułatwiająca podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
W swojej pracy Rzecznik zmierza do tego, aby uczniowie:
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego
- znali i rozumieli pojęcie „norma, prawo, obowiązek”
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
- rozróżniali dobro i zło w sytuacjach życia codziennego i nie byli na nie obojętni
- byli świadomi swoich praw i obowiązków
- rozwijali swoja kulturę ii umieli współżyć w społeczności uczniowskiej.
Chciałabym, aby szkoła, do której uczęszczają nasi uczniowie była otwarta, ciepła i przyjazna zarówno dla uczniów jak i rodziców.
- By każdy czuł się w niej bezpiecznie
- By odnalazł w niej swoje miejsce
- By każdy mógł odnaleźć w niej warunki do swojej realizacji
- By każdy mógł wracać do niej pamięcią wyłącznie dobrymi wspomnieniami
Środki działania Rzecznika:
- Załatwianie indywidualnych skarg
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom)
- Współpraca z fachowcami (np. lekarzem szkolnym, psychologiem, pedagogiem, prawnikiem)
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły
Szkolny rzecznik może:
- Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie
- Organizować konfrontacje wyjaśniające
- Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia
- Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii psychologa,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem rzecznika jest w szczególności:
- Znajomość Statutu Szkoły, Kodeksu Ucznia oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną
O czym uczeń wiedzieć powinien:
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Pamiętaj!
Nie jesteś sam. Nie zamykaj się ze swoim problemem. Pamiętaj, że jesteś dla mnie bardzo ważny i dołożę wszelkich starań, by rozwiązać Twój problem.
MOŻESZ ZE MNĄ POROZMAWIAĆ!