Company Logo

Gościmy

Odwiedza nas 87 gości oraz 0 użytkowników.

Godziny pracy

Drogi Uczniu !!!

możesz zwrócić  się do pedagoga szkolnego zawsze wtedy , gdy :

  • nie radzisz Sobie z programem  nauczania :
  • ktoś naruszy Twoje prawa ;
  • ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc ;
  • nie potrafisz porozumieć się rodzicami ;
  • potrzebujesz pomocy i rady ;
  • chcesz porozmawiać z kimś życzliwym ;
  • chcesz poradzić się , wybierając przyszły zawód ,szkołę ponadgimnazjalną ;
  • chcesz po prostu porozmawiać w innej sprawi

    Godziny pracy pedagoga szkolnego

    w roku szkolnym 2015/2016

     

    Poniedziałek – 8.00 - 13.30

    Wtorek – SP w Kiełczewie

    Środa – 8.00 - 14.00

    Czwartek – 7.45 – 13. 15

    Piątek – 8.00 – 12.30

prezentacja

pokaz

Rola pedagoga szkolnego

ROLA PEDAGOGA SZKOLNEGO

Najważniejszym dokumentem określającym zakres działań pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które mówi, że do zadań pedagoga należy:
1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2. Określanie form i sposobów udzielania uczniom , w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5. Wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
6. Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,
7. Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

 

Podstawowe zadania pedagoga szkolnego obejmują działania takie jak:

  • Współpraca z dyrekcją szkoły w zakresie planowania i realizowania programu wychowawczego szkoły oraz innych planów i programów związanych z wychowaniem, profilaktyką społeczną, rozwojem osobowym uczniów, poprawianiem jakości pracy szkoły,
  • Współpraca z wychowawcami w dziedzinie wychowania,
  • Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
  • Rozpoznawanie trudności wychowawczych i dydatktycznych uczniów,
  • Współpraca z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne jak również spotkania na wywiadówkach.
  • Podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu społecznemu,
  • Zapewnienie pomocy materialnej uczniom, którzy tego potrzebują,
  • Planowanie i organizowanie akcji profilaktycznych,
  • Opieka indywidualna nad uczniami wymagającymi wsparcia,
  • Współpraca z placówkami specjalistycznymi prowadzącymi działalność w zakresie pomocy społecznej, pomocy psychologicznej czy terapeutycznej,
  • Branie czynnego udziału w szkoleniach, warsztatach, współpraca z innymi pedagogami szkolnymi,
  • Koordynowanie pracy w zakresie profilaktyki opiekuńczo – wychowaczej,
  • Pomoc w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.

     

Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka, a mianowicie:

  • trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
  • problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami,);
  • uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.

Rzecznik Praw Ucznia

 

RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń.
Rzecznik Praw Ucznia  jest osobą ułatwiająca podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

 

W swojej pracy Rzecznik zmierza do tego, aby uczniowie:

 

  • uczyli się szacunku dla dobra wspólnego
  • znali i rozumieli pojęcie „norma, prawo, obowiązek”
  • kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i      rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
  • rozróżniali dobro i zło w sytuacjach życia codziennego i nie byli na nie obojętni
  • byli świadomi swoich praw i obowiązków
  • rozwijali swoja kulturę ii umieli współżyć w społeczności uczniowskiej.

 

Chciałabym, aby szkoła, do której uczęszczają nasi uczniowie była otwarta, ciepła i przyjazna zarówno dla uczniów jak i rodziców.

 

  • By każdy czuł się w niej bezpiecznie
  • By odnalazł w niej swoje miejsce
  • By każdy mógł odnaleźć w niej warunki do swojej realizacji
  • By każdy mógł wracać do niej pamięcią wyłącznie dobrymi wspomnieniami

 

Środki działania Rzecznika:

 

  • Załatwianie indywidualnych skarg
  • Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole
  • Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom)
  • Współpraca z fachowcami (np. lekarzem szkolnym, psychologiem, pedagogiem, prawnikiem)
  • Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym
  • Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
  • Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania
  • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły

 

Szkolny rzecznik może:

 

  • Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie
  • Organizować konfrontacje wyjaśniające
  • Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia
  • Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

 

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
  • skierowanie sprawy do psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
  • w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

 

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

 

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami,
  • zasięgnięcie opinii psychologa,
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

 

Obowiązkiem rzecznika jest w szczególności:

 

  1. Znajomość Statutu Szkoły, Kodeksu Ucznia oraz Konwencji Praw Dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
  5. Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  6. Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną

 

O czym uczeń wiedzieć powinien:

 

  • Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  • Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  • Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
  • Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.

 

Pamiętaj!
Nie jesteś sam. Nie zamykaj się ze swoim problemem. Pamiętaj, że jesteś dla mnie bardzo ważny i dołożę wszelkich starań, by rozwiązać Twój problem.

 

MOŻESZ ZE MNĄ POROZMAWIAĆ!

 




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.